Sähköpyöristä ja pyöräkärryistä
Helmikuussa 2016 tunsin rakkautta heti ensi polkaisulla. Eka sähköpyöräni oli tuolloin markkinoiden halvin, GZR taittuvalla rungolla, ja ostin sen verkkokaupasta. Sillä suhasin päivät kaupungilla palaverista toiseen ja töiden jälkeen velodromille tai Taliin treeneihin. Hyvin pian ymmärsin, että Helsingissä ei ole mitään toista yhtä nopeaa tapaa liikkua kuin sähköpyörä.
Halvalla ei tässäkään tapauksessa saa hyvää. Pyörän ergonomia oli mitä oli, ja sen käyttö perustui täysin siihen, että akussa riitti virta. Ei mitään järkeä yrittää ajaa ilman sähkötoimintoa. Kolme vuotta tämän kanssa kuitenkin elelin, ennen kun päivitin seuraavaan. Sähköpyörien hinnat liikkuvat 800-3000 euron paikkeilla. Kyse ei ole siis mistään pikkuinvestoinnista. Pyörät ovat myös rosvomarkkinoilla suosittuja, joten senkään vuoksi en uskalla ihan noihin kalliimpiin malleihin satsata. Tein pitkään vertailua eri pyörien välillä ja päädyin ostamaan wheelströmin menopelin. Pyörä on kaunis, mutta käytännöllinen ja yrityksen stoori vetosi minuun. Nyt reilu vuoden sillä körötelleenä voin lämpimästi suositella tätä sähköpyörää kaupunkikäyttöön.
Raskausaikana pystyin aika pitkälle pyöräilemään, johtuen juurikin siitä että pyörässäni oli sähköavustus. Kerran viime kesänä alepa-fillaria testanneena, nostan hattua kaikille ketkä pystyy tavallista pyörää sen mahan kanssa ajamaan. Hullun hommaa.
Odotin jo vauvaa kun ostin tuon Wheelströmin pyörän, joten yksi peruste pyörän valintaan oli, että siihen saa lastenistuimen. Aika pian silmäni alkoivat kuitenkin bongailemaan erilaisia pyöräkärryjä, joissa näytti olevan melko pieniäkin ihmisen alkuja kyydissä. Koska meillä ei ole autoa, ajattelin sellaisen olevan kätevä juuri sähköpyörän kanssa, joten tutustuin kärryihin enemmän. Pienen googlailun jälkeen päädyin oikopäätä Thulen kärryihin. Niissä vetosi muokattavuus ja laatu. Thulen pyöräkärryt saa helposti muokattua tavallisiksi vaunuiksi ja jopa juoksurattaiksi. Aloin unelmoida siitä, että löytäisin nämä jostain käytettynä, koska hinta ja kierrätys… Tavoitteeni oli saada kärry täksi kesäksi käyttöön ja maaliskuussa minua onnisti, törmäsin myynti-ilmoitukseen hyväkuntoisista Thulen Cougareista kaikkine lisävarusteineen! Kärry oli jo neljä vuotta vanha, mutta koska sitä oli pidetty hyvin niin se ajaa täysin asiansa.
Vauva oli puolivuotias kun pääsimme testaamaan kärryä ensimmäisen kerran. Kärryn mukana tullut infant sling menee 10kk ikäiseksi, mutta koska oma palleroiseni vastasi pituudeltaan jo vuoden ikäistä ja istumisvalmiudet olivat kehittyneet, otimme taaperoille suunnatun tuen käyttöön. Puolivuotiaalle on vaikeaa löytää kypärää, mutta Vauvatalo Johanna pelasti taas ja tilasin sieltä sopivan. Totuttelimme alkuun kärryihin ja kypärään kävellen ja vasta sitten pyörällä.
Kärrystä on lapselle huikean hyvät näkymät, mikä osiltaan vaikuttanee siihen, että lapseni nukahtaa usein nopeammin niihin kun tavallisiin vaunuihin. Aistiärsykkeitä kun tulee melkoisella syötöllä. Toki hyvistä jousista johtuva tasainen meno voi olla toinen syy tähän ilmiöön.
Tässä muutama vinkki kärryjen käyttöön liittyen:
- Kärryn kanssa liikkuminen on helppoa, mutta vaatii harjoittelua. Aluksi on vaikea hahmottaa kuinka pitkälle kärry jää. Tämä on turvallisuuden kannalta OLENNAISTA esimerkiksi liikennevaloissa.
- Kärryjen lämpötilaa kannattaa tarkkailla ja säätää tuuletusta ja vaatetusta. Niissä voi tulla helposti lämmin.
- Kannattaa hankkia julmetusti lukkoja jos joutuu jättämään pyörän lisäksi kärryn johonkin säilöön. Sähköpyörään olen käyttänyt kolmen lukon taktiikkaa ja se on toistaiseksi saanut olla rauhassa pitkäkyntisiltä.
- Kantoliinan tai repun pitäminen mukana on fiksua, vauvan saa helposti ”jaloittelemaan” ilman, että kärryjä tarvitsee joka kerta irroittaa pyörästä.
Me on Johkun kanssa rakastuttu sähköpyöriin ja kärryihin! Tehdään yhdessä ja erikseen reissuja, joista tulette varmasti kuulemaan tänä kesänä vielä paljon lisää.